Amerika - landet där man vet vad service innebär
USA är ju som bekant ett land där konsumtions- och produktionskvoten är 70/30. Här finns det en helt annan konsumtion än i Sverige och det märker man ganska snabbt. Exempelvis är antalet kaffedrickare på stan många gånger fler än hemma i Sverige, samt antalet gatustånd, restauranger och dylikt. Eftersom konsumtion utgör en så pass stor del av USA-ekonomin blir följaktligen konkurrensen stor. Då gäller det att ha bra service så att folk får ett skäl att återvända. I Sverige är det inte alls ovanligt att man går in i en affär och inte på något sätt interagerar med personalen. Här borta finns det nästan alltid någon som frågar hur läget är. Amerikaner är kända för sin service och hur de försöker sälja in produkten hos kunden, och det har jag varit med om flera exempel på.
Igår när en vän skulle handla parfym på Macy's så presenterade sig försäljaren för hela sällskapet och försökte sälja in produkten inte bara hos han som skulle ha den, utan också oss andra. Efter köpet skakade han hand med respektive och hoppades att vi skulle återvända. Något liknande händer sällan i Sverige. Sammantaget: amerikaner kan service.
Igår när en vän skulle handla parfym på Macy's så presenterade sig försäljaren för hela sällskapet och försökte sälja in produkten inte bara hos han som skulle ha den, utan också oss andra. Efter köpet skakade han hand med respektive och hoppades att vi skulle återvända. Något liknande händer sällan i Sverige. Sammantaget: amerikaner kan service.
Kommentarer
Trackback